15. marca 2019 sme oslávili 70-te výročie SP-čok alebo singlov. Formátu, ktorý navždy zmenil hudbu ako ju poznáme.

Keď pred 70 rokmi prišiel na svet, 45 otáčkový singel, formát, ktorý spôsobil revolúciu v populárnej hudbe, pôsobil spočiatku rozpačito. 15. marca 1949 sa RCA Victor stal prvým vydavateľstvom, ktorý rozbehol produkciu týchto nahrávok. Boli menšie (17 centimetrov v priemere) a obsahovali menej hudby (len pár minút na stranu), než ich predchodca, 78 otáčkové platne.

Samotná veľkosť singlov v kombinácii so skutočnosťou, že na ich prehrávanie sa zrazu muselo použiť iné zariadenie stačilo na to, aby sa pre-rockový hudobný biznis oneskoril. „Moji zákazníci už nevedia, čo si majú kúpiť.“, reagoval majiteľ obchodu s vinylovými platňami a nahrávkami v ten mesiac na článok časopisu Cashbox. „Prídu, požiadajú o nahrávku a potom sa ma pýtajú, či sa to dá hrať na konkrétnom gramofóne, ktorý majú doma.“ Vďaka tomu potenciálni zákazníci opustili obchod s nahrávkami bez utratenia akejkoľvek hotovosti. Avšak single sa stali preferovaným formátom pre mnohých, vrátane rádiových staníc a výrobcov jukeboxov.

Label vydavateľstva RCA Victor

Pozrime sa na prvých sedem vydaní vydavateľstva RCA, ktoré sa podľa archívnych štítkov pohybovali od klasickej hudby až po hudbu pre deti. Vydavateľstvo oddelilo každý žáner inou farbou. Single pop žánru boli čierne s modrou stredovkou. Single s klasickou hudbou, boli červené. Platne s populárnou klasickou hudbou boli tmavomodré. Country a Western vydania boli zelené. Medzinárodné vydania boli na svetlomodrej platni s čiernym štítkom. Bluesové a rytmické 45-ky boli oranžové so sivým štítkom. Záznamy pre deti boli žlté s modrým štítkom. (Áno, farebný vinyl naozaj existoval už v rokoch bezprostredne po druhej svetovej vojne.)

Farebne rozlíšené single RCA Victor

Najviac ľudí si asi bude pamätať skladbu od Arthura „Big Boy“ Crudupa, „That’s All Right“ z roku 1946, ktorá sa stala základom pre vzostup Elvisa Presleyho v nasledujúcom desaťročí. Zoznam tiež zahŕňal židovskú pieseň, „Klein Melamedl (The Little Teacher), “ ktorú spieva kantor. Nie je to však žiaden z vtedajších popových hitov.

S vydaním týchto titulov a príchodom ďalších spoločností, ktoré čoskoro vstúpili na trh, začala revolúcia singlov. Je nemožné podceniť vplyv štyridsaťpätiek, ktoré vtedy predstavovali 99-centové pesničky z iTunes alebo singel ala „Lo / Hi“ od The Black Keys tých dní. Tínedžeri z päťdesiatych rokov si osvojili prenosný, lacnejší formát. Reklama v tom čase ponúkala SP-čka za 65 centov. Spolu s novým formátom nahrávok ponúkalo vydavateľstvo RCA Victor nový typ prenosného prehrávača nových „štyridsaťpätiek.“ Za $12,95 dostali zákazníci prehrávač s desiatimi singlami zadarmo. Jeden z najviac kataklizmatických prvých rockových hitov bol „Rock Around The Clock“ od Billa Haleyho, ktorý predal v roku 1955 3 milióny singlov.

 

Singel Rock around the clock Bill Haley

V nasledujúcich desaťročiach vydal každý z umelcov od The Beatles, The Rolling Stones cez Patti Smith, Nirvanu a White Stripes svoju prvé pesničky na 45-kách. Hŕstka štandardov klasického rocku, medzi ktoré patrí „Positively 4th Street“ Boba Dylana a „Honky Tonk Women” od Stones, pôvodne vyšli len ako single a neboli súčasťou žiadneho albumu.

Niektoré single mali vnútorné obaly s obrázkami alebo obsahovali demo verzie nevydaných piesní na strane B. Ak ste v roku 1977 prevrátili stranu singla „Go Your Own Way“ od Fleetwood Mac, narazili by ste na pieseň „Silver Springs“, pozostatok od Stevie Nicks, ktorý bol vyhodený z albumu Rumours. Nasledujúce desaťročie mohli fanúšikovia Indie-rocku (nezávislého rocku) nájsť na druhej strane SP od Hüskera Dü „Makes No Sense at All“ fatnastický cover „Love Is All Around“ inak známu zo seriálu the Mary Tyler Moore Show, kde bola titulnou skladbou.

Podľa denníka New York Times bol vrcholovým rokom pre sedem palcový singel rok 1974, keď sa predalo 200 miliónov kusov. Začiatkom osemdesiatych rokov začali single zomierať pomalou, ponižujúcou smrťou. Počet jukeboxov v ich kolíske, USA rapídne klesol, fanúšikovia rockových peciek sa stále viac prikláňali k LP albumom alebo albumom na kazetách. Dokonca aj zbytočný formát ako „kazetový singel“ a „mini-CD“ začal predbiehať vinylové štyridsaťpäťky.

Starý Jukebox v akcií

Sedem palcové vinyly sa nikdy úplne nespamätali, no napriek tomu to vydržali. Sub Pop založil svoj prvý “Singles Club“ v roku 1988, pôvodne mesačne zasielal 45-ťky všetkým členom. Medzi zaslané SP-čka patrili aj vydania Nirvany, Flaming Lips, Sonic Youth-Mudhoney.

Jack White pokračoval vo svojej väzbe na vinylové formáty a oživil 45-ťky vo svojom vydavateľstve Third Man, počnúc singlom Dead Weather pred zhruba desiatimi rokmi. Od tej doby vydalo vydavateľstvo niečo vyše 300 7-palcových singlov. Podľa Bena Blackwella, spoluzakladateľa vydavateľstva Third Man a vedúceho jeho vinylovej prevádzky, výroba malých čiernych platní v digitálnej ére vyžaduje mimoriadnu starostlivosť. „Musíte zmenšiť nové štítky a vymeniť kovové časti (vo výrobe), pretože sa zmenšujú,“ hovorí. „Jukeboxy sú stále finančne náročná záležitosť…

Jack White a vydavateľstvo Third man records

V priemere predá vydavateľstvo Third Man singel v počte 2 000 kópií. Nie sú to obrovské čísla, ale ako hovorí Blackwell, dosť na to, aby „dvere zostali otvorené“. V tomto roku vydáva vydavateľstvo veľa singlov nových Indie-rockových kapiel, vrátane Pow. „Je to vstup s nízkym rizikom,“ hovorí Blackwell. „Osobne sa mi zdá, že single sú ideálny spôsob konzumácie hudby.

78 otáčkové platne sú história a CD-čka sa k nim chystajú pripojiť. Ale po siedmich desaťročiach, neistých začiatkoch a krízach stredného veku 45-ka prežíva, aj keď iba v duchu. Či už ide o jedno-piesňový stream, alebo old-skúlové MP3, myšlienka sústredeného výbuchu radosti z jedinej piesne nikdy nezomrela. Aby sme parafrázovali Pearl Jam, sme o 70 rokov ďalej, no stále točíme čierny kruh…


Počúvate single aj vy? Ktoré sú vaše naj? Neváhajte sa o ne podeliť podeliť v komentároch.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *